TDR pulsgenerator

Plaats reactie
PD0FSH
Roepletters: PD0FSH

TDR pulsgenerator

Bericht door PD0FSH » zo mar 04, 2018 9:29 pm

TDR pulsegenerator

Een tijd geleden zag ik een YOUTUBE filmpjes van W2AEW. Deze Amerikaan werkt bij Tektronix en heeft in de loop der tijd nogal wat filmpjes over oscilloscopen online gezet. Allemaal in het Engels maar dat mag geen probleem voor zendamateurs zijn.

Een van die filmpjes ging over een TDR pulsgenerator,TDR staat voor time domain reflectometer.
Het maakt gebruik van een Schmitt Trigger oscillator en dat vond ik zo’n leuk ding dat ik het ben gaan bouwen eerst op gaatjes print en daarna op een fraaie pcb opnieuw gebouwd (in China een printje besteld voor weinig)en getest met de scoop… et voila, een meetinstrumentje erbij wat je niet zo vaak zal gebruiken maar toch verrekte handig als je coaxkabels wil doormeten. Kort gezegd kun je de lengtes van kabels meten, je kunt kortsluiting en een slechte soldering meten. En je kunt je antennekabels controleren al zullen wij hem daarvoor het meest gebruiken.

Je sluit het apparaatje aan op je scoop. Het genereert een blokgolf en je hangt je te meten kabel eraan. Het gegenereerde signaal, een blokgolf gaat de kabel in wordt gereflecteerd het beeld op de scoop verandert en na een paar berekeningen weet je of de boel in orde is of niet. Klinkt leuk maar W2AEW doet het in inches en feet. En wij Europeanen willen het in mm cm en meters. Dus dat wordt nog even wat om e.e.a. om te rekenen.

W2AEW legt het veel beter uit in zijn filmpje overigens. Onderstaand de links naar de diverse youtube filmpjes. En hieronder mijn foto’s en schema.
Het is alleen al heel erg leuk om hiermee te experimenteren en je leert er ook nog van.

video over the schmitt trigger oscillator:

video over een goedkoop TDR die gebruikmaakt van deze oscillator:

Meten aan coax kabel: verkortingfactor en impedantie

Marcus Jenkins blog over dit PCB project:
http://bit.ly/1ANeKWH

hier is ook het schema te vinden van dit projectje.
Ik heb nog een aantal van deze PCB’s liggen en die zijn voor 2 euro bij mij te koop. DE onderdelen kan ik ook regelen maar die kan je ook zelf bestellen. M.n. het IC is te koop bij https://www.eoo-bv.nl
de oude Dick Best webwinkel.
Bijlagen
IMG_20180219_220745.jpg
IMG_20180219_220837.jpg
IMG_20180219_220619.jpg

PD5DJ
Site Admin
Roepletters: PD5DJ
Contacteer:

Re: TDR pulsgenerator

Bericht door PD5DJ » ma mar 05, 2018 9:32 am

Leuk project Fred!

Ik heb destijds precies dezelfde printjes besteld bij die spanjaard.
Hier trouwens online calculators, je vult de Verkortings factor in, en de tijd tussen de heengaande flank en de gereflecteerde flank.

https://www.everythingrf.com/rf-calcula ... calculator

http://www.rfwireless-world.com/calcula ... lator.html
73's Björn de PD5DJ - QTH Avenhorn - JO22LO

PD5DJ
Site Admin
Roepletters: PD5DJ
Contacteer:

Bericht door PD5DJ » di mar 06, 2018 10:23 pm

Vanavond even met mijn TDR printje gespeeld..

Had hier nog een stuk RG58 coax liggen.
Dit zou 25m moeten wezen..

eens kijken of dat ook echt zo is :-)

Alles aangesloten op de scoop.
tdr1.jpg

Als we de coax hebben aangesloten, meet ik een verschil van 254nS tussen de heengaande flank en de reflecterende flank.
DS2_QuickPrint1.png
Nu is even rekenen:

Gegegevens die die we nodig hebben zijn:

Lichtsnelheid in meters = 300000000
Verkortingfactor = 0.66
Tijd tussen de flanken in seconden = 0.000000254
Formule = Lichtsnelheid in meters X Verkortingsfactor X Tijd tussen flanken in seconden en deze uitkomst delen door 2 is de afstand in meters.

Dus:
300000000 X 0.66 X 0.000000254 = 50,292
50,292 / 2 = 25,146m
73's Björn de PD5DJ - QTH Avenhorn - JO22LO

PD0FSH
Roepletters: PD0FSH

Bericht door PD0FSH » wo mar 07, 2018 11:56 pm

Bjorn, Bedankt voor de berekening, ik zag mijn geest al weer dwalen bij vragen hoe precies de berekening gedaan moest worden, je hebt het prima voor mij afgevangen. Nu maar hopen dat al die amateurs dit interessant vinden.

Plaats reactie